سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مدیریت کلان شهری
در اکثر طرحهای توسعه شهری تمامی مراحل کار از مرحله تعریف طرح، انجام کارهای تدارکاتی، اجرا یا پیاده سازی گرفته تا پشتیبانی پس از پایان طرح در مرحله بهره برداری ، به نحوی وابسته به اطلاعات گرافیکی و اطلاعات توصیفی مرتبط با عوارض گرافیکی می باشد و در بخش روند ایجاد (GIS) شهری به راه حلهای رفع مشکلات آن اشاره خواهد شد.اطلاعات جغرافیایی شهری می توانند بر حسب کاربردشان در شهرداری به بخشهای مختلف تقسیم شوند:
1- حوزه شهرسازی و معماری
· مکانیابی و محاسبات لازم روی نقشه با استفاده از اطلاعات مراجعین در صدور پروانه، پایان کار، خلاف ساختمان
· گرفتن گزارشات مختلف بر اساس کاربری املاک جهت برنامه ریزی، تعویض کاربریها
· تهیه نقشه و کروکی بر اساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعات
· صدور مجوز ساخت واحدهای فرهنگی، آموزشی،اداری و تجاری(بررسی نیاز محل به واحدهای فوق با توجه به گزارشات سیستم در خصوص پارامترهایی از قبیل تراکم، متوسط سن افراد، متوسط درامد خانواده ها،وضعیت فرهنگی-مذهبی)
· محاسبه سرانه های مورد نیاز آموزشی، بهداشتی،خدماتی، مذهبی، فرهنگی و فضای سبز جهت بررسی کمبودها و همکاری بر ای دستیابی به آنها در ارتباط با دیگر سازمانها و ادارات
· تهیه نمودارهای جمعیتی شامل تراکم جمعیتی، تراکم مسکونی، اشتغال، و سایر موارد مشابه جهت برنامه ریزی و....
2- حوزه فنی و عمرانی
· برآورد طرحهای توسعه و تعریض بکمک (GIS) و تحلیل اثر تعریض بر روی سایر عوارض واقع در طرح
· ایجاد نقشه هایی براساس شیب جهت احداث بهترین محل برای بزرگراه و تحلیل :
· اثر آلودگی های صوتی حاصل ترافیک بر روی اماکن جانبی
· اثر آلودگی های دیداری حاصل از احداث
· اثر احداث بزرگراه و موقعیت آن از لحاظ دیدی که در بزرگراه نسبت به عوارض جانبی وجود خواهد داشت.
· ارزیابی زمینهای تحت اختیار و برآورد ارزش قیمتی آنها
· سیستم مدیریت معابر و روسازی(PMS )
· و.....
· ارزیابی و برآورد هزینه پروژه های عمرانی نظیر روکش آسفالت معابر،جدولگذاری، پیاده رو سازی ...و پیش بینی اختصاص بودجه جهت اجرا پروژه ها
· مدیریت و ساماندهی حفاری ها در سطح شهر با ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت تاسیسات خدماتی زیرزمینی بکمک (GIS)
· هدایت آبهای سطحی
· تعیین محل های کاری شهروندان و طرحهای ساماندهی (میادین فروش کالا، مرکز خدماتی،تجاری و....) به نحوی که بهتریت سطح دسترسی را داشته باشند.
3- حوزه حمل و نقل و ترافیک
· محاسبه و تخصیص خودروهای شرکت واحد،آتش نشانی،حمل زباله به مناطق مختلف به طوری که مسیرهای حرکت بهینه بوده و با پوشش کامل بدون تداخل و بکارگیری بیشترین ظرفیت خودروهای مذکور کارایی داشته باشد.
· محاسبه و تخصیص نقاط کنترل ترافیکی با توجه به پارامترهایی از قبیل میزان رفت و آمد،تراکم جمعیت و نقاط اصلی ارتباطی شهر
· محاسبه کوتاهترین راه با توجه به پارامترهایی از قبیل یکطرفه بودن بعضی خیابانها،چراغ قرمزهای مسیر،بسته بودن موقت بعضی مسیر ها، کندی حرکت در بعضی نقاط به علت حجم زیاد رفت و آمد در اوقات مختلف شبانه روزی
4- درآمد و عوارض نوسازی
· از مهمترین منابع درآمد شهرداریها تعیین و دریافت عوارض نوسازی ساختمانها و عوارض کسب و پیشه بوده که در (GIS) با استفاده از اطلاعات املاک و نقشه انجام میگیرد.
5- حوزه خدمات شهری و زیبا سازی
· مکانیزه کردن سیستم رفت و روب شهری
· مکان یابی ومکانیزه کردن ایستگاههای آتش نشانی
· برنامه ریزی جهت نصب تابلو های تبلیغاتی،تزئینات،تعمیر و سایر مواردی که در ارتباط با زیبا سازی شهر به کارگرفته می شود با توجه به پارامترهای میزان رفت و آمد، جمعیت، منطقه، متوسط درآمد، متوسط سن افراد