شکی نیست که همگام با رشد سطح بکارگیری سیستم‌های مکانیزه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در صنایع گوناگون، علی‌رغم تمامی مشکلات و موانع، شرکت‌ها و سازمان‌هایی قادر به حفظ حیات اقتصادی و مزیت رقابتی خود هستند که هم اکنون بسترها و زیر‌ساخت‌های تکنولوژیکی لازم را فراهم آورند. بنابراین فناوری اطلاعات ابزاری است برای سازمان‌ها و مدیران تا با بکارگیری صحیح و به موقع آن، موفقیت و تعالی خود را تضمین نمایند. بر اساس نیازمندی‌های شناسایی شده، سیستمی موردنیاز است که فرآیند فروش و تعامل با مشتریان را به صورت عملیاتی از خارج شرکت به درون شرکت انتقال داده به نحوی که مدیران شرکت بتوانند در کمترین زمان ممکن به جدیدترین اطلاعات فروش و بازاریابی دسترسی یافته، اثربخشی و کارآیی تصمیم‌‌های خود را در زمینه فروش و بازاریابی ارتقاء بخشند.

اهداف سیستم پیشنهادی
مکانیزه کردن عملیات فروش توسط فروشندگان شرکت
ثبت اطلاعات فروشندگان و مشتریان در حین انجام عملیات
کاهش خطا‌ها و اشتباه در انجام عملیات فروش
کنترل و ردگیری عملیات فروش در سطح شهر یا کشور در دفتر مرکزی
کاهش هزینه‌های جاری در ارتباط با عملیات فروش

اجزاء و مؤلفه‌های اصلی و جانبی سیستم پیشنهادی
سیستم مرکزی


این سیستم در مرکز قرار خواهد گرفت که شامل سرور اصلی اطلاعات مکانی، نرم‌افزار سیستم رایانه‌ای اطلاعات جغرافیایی(سراج) ویرایش شبکه و بانک‌های اطلاعاتی جانبی است. البته سراج شبکه دارای تعدادی ایستگاه‌ کاری (Client) است که کاربران شرکت از طریق آن ایستگاه‌ها با سرور ارتباط برقرار کرده و اطلاعات موردنظر را بازیابی می‌نمایند. 


سیستم همراه فروشنده


این سیستم بر روی سخت‌افزارهای Pocket PC نصب خواهد شد و نرم‌افزاری را در اختیار فروشنده قرار می‌دهد تا کلیه عملیات مربوط به مشتریان را از طریق آن به انجام رساند. ضمن آنکه هر دستگاه می‌تواند فقط بر روی مسیر یا مسیرهای تعیین شده توسط شرکت، اعمال تغییرات داشته باشد. 


سیستم کنترل خودرو


تکمیل کننده‌ی این مجموعه، سیستمی است که این امکان را برای مدیران فراهم می‌آورد تا مسیر حرکت خودروهای فروشندگان را بر روی نقشه رقومی مشاهده نمایند و توقفگاه‌های آنان را کنترل کنند. این سیستم بر اساس اینکه از چه زیر‌ساختی استفاده شود، به دو صورت Offline و Online قابل بهره‌برداری خواهد بود.

برخی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های سیستم :

:

ارتباط دوطرفه‌ی پایگاه داده‌ی مرکز با سایر پایگاه های داده و دریافت اطلاعات لازم
عدم محدودیت در تعریف تعداد عوارض، لایه‌ها، جدول‌های اطلاعاتی و تعداد فیلدهای اطلاعاتی
 
پشتیبانی حجم بالای اطلاعات ضمن حفظ سرعت مطلوب
تعامل با دستگاه‌های Pocket PC
قابلیت استفاده در محیط شبکه بدون محدودیت تعداد کاربران
قابلیت استفاده هم‌زمان کاربران متعدد بر روی نقشه‌ی واحد
• .....


مدیران ضمن بررسی عملکرد سیستم پس از بکارگیری، برنامه‌ی توسعه‌ی سیستم موردنظر را نیز می‌توانند عملیاتی نموده و به آن دست یابند

.

از جمله موارد توسعه سیستم پیشنهادی به ترتیب زیر می‌باشد:
بکارگیری سیستم AVL و ارتباط Online با خودرو‌های در حال مأموریت
راه‌اندازی سیستم مدیریت روابط مشتریان (CRM ) تحت Web مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی
 
راه‌اندازی سیستم همراه فروشنده برای Windows Mobile