بيشتر اوقات ما در مورد تکنولوژي هايي که در اطرافمان هست گفتگو مي کنيم و عنوان  مي کنيم که چقدر در زندگي ما تاثير گذارند اما ما چقدر از اين تکنولوژي ها استفاده مي کنيم ؟

يا به بياني ديگر چند درصد از تکنولوژي هاي اطرافمان را مي شناسيم؟

يا چقدر از قابليتهاي برنامه هاي اطراف خود مطلع هستيد؟

آيا تاکنون نام mail merge را شنيده ايد؟

فکر مي کنيد mail merge قابليت Email است؟

همه اين سوالات را پرسيديم تا در انتها به اين مطلب بپردازيم که ما (در حدود 90 درصد مردم دنيا) به طور متوسط کمتر از 20 درصد  قابليتهاي برنامه ها و تکنولوژي هاي اطرافمان استفاده مي کنيم.

 

اين موضوع حتي در مورد تلفن همراه هم صادق است.

 و اما mail merge !

فکر نمي کنم کسي در ميان شما باشد که نام برنامه word را نشنيده باشد !

اگر به tab هاي بالاي برنامه word  خود بنگريد (درOffice 2007  يا Office 2010)  تبي خواهيد ديد که Mailings نام دارد و سومين زير شاخه آن "star mail merge " است.

امروز قصد داريم به طور مختصر به بررسي اين قابليت برنامه word  مي پردازيم که آنطور که در اينترنت جستجو کردم تعداد مطالب کمي از آن در دسترس است و البته آن سري که يافتم هم در مورد استفاده از mail merge  با access  بود

Mail merge به طور کلي زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که شما بخواهيد يک نامه ، فرم ، متن را براي تعداد زيادي بفرستيد مثلا شما ليستي از افراد مختلف را داريد که در فايل Excel اطلاعات آنها را ذخيره کرده ايد مثل: نام ، نام خانوادگي، شماره شناسنامه، تاريخ تولد، آدرس، شماره تلفن و نمره فرد در 6 درس مختلف به همراه معدل آنها

و مي خواهيد براي اين افراد نامه ، Email  و به هر صورت متني را ارسال نمائيم که البته در آن به فيلد هاي فوق نياز داريم.

تعداد افراد 200 نفر ،

شما متني به اين صورت تهيه مي فرمائيد

mail merge چيست ؟

             سرکارخانم/جناب آقاي .................

                           شماره شناسنامه..........................

                        تاريخ تولد...................................

                       نمره درس A:

                       نمره درس B:

                       نمره درس C:

                       نمره درس D:

                      معدل کل:

Mail merge به طور کلي زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که شما بخواهيد يک نامه ، فرم ، متن و يا email را براي تعداد زيادي بفرستيد.

 

اما نمي خواهيم 200 مرتبه اين نمرات را تايپ کنم و اشکالي اتفاق افتاد مي خواهيم از word کمک  گرفته و فايل Excel خود را به word داده و از آن بخواهيم اين دو را بدون اشتباه با هم ترکيب کند در مرحله اول برنامه word را باز مي کنيم مطابق شکل و متن مورد نظر را تايپ مي کنيم سپس در بالاي صفحه به بخش Mailings رفته و بر روي Envelopes کليک  مي کنيم در قسمت Option  سايز و فونت مورد نظر را انتخاب مي کنيم.

mail merge چيست ؟mail merge چيست ؟

در قسمت Labels  هم مانند Envelopes  مي باشد در حقيقت tab بعدي همان بخش را نشان مي دهد که مي توانيد سايز و تنظيمات ديگر را تغيير دهيد.

mail merge چيست ؟mail merge چيست ؟

سپس بر روي mail merge کليک کنيد آخرين گزينه step by step Mail merge wizared را کليک مي کنيد که در قسمت راست صفحه بخش مربوط به تنظيمات قدم به قدم mail merge  ظاهر مي گردد.

در قسمت پائين کلمه step 1 of6 را مي بينيد. مطابق شکل 6 ،

mail merge چيست ؟

در قسمت چپ بخشي ظاهر ميشود مطابق شکل 7

mail merge چيست ؟

Letters در بالاي صفحه انتخاب شده شما مي توانيد آن را بر اساس کار خود به Email messages، Envelopes و ... تغيير دهيم.

که در اينجا ما همان letter  را ادامه مي دهيم و فرض مي کنيم ما نامه اي ارسال مي کنيم

پائين صفحه Next را کليک کنيد در اينجا آمده است که شما از همين document  که در حال حاضر باز است استفاده مي کنيد و چون شما متن نامه خود را باز کرده ايد ، بله همين متن را مي خواهيد.

مطابق شکل زير:

mail merge چيست ؟

پس دکمه next  را در پائين صفحه کليک کنيد.

در اينجا از شما مي خواهد که بدانيد از کدام صفحه Excel براي ادغام مي خواهيد استفاده کنيد بر روي  Brows  کليک کنيد و ليست مورد نظر را در کامپيوتر خود انتخاب کرده و وارد کنيد مطابق شکل 9

mail merge چيست ؟

پنجره اي مطابق شکل باز مي شود که از شما مي پرسد کدام sheet  مد نظر شماست sheet مورد نظر را انتخاب مي کنيد،

مطابق شکل زير:

mail merge چيست ؟

و در اينجا فيلد هايي که مي خواهيد را انتخاب کنيد

مطابق شکل زير:

mail merge چيست ؟

 و مي توانيم در پائين صفحه sort  را کليک کرده و با استفاده از tab  هاي بالاي صفحه بر اساس ستون مورد نظر آنها را مرتب مي کنيد.

mail merge چيست ؟mail merge چيست ؟

 





در مورد Mail Merge  گفتگو کردیم که چگونه به وسیله آن می توان Email  زد، نامه ارسال کرد و به جای آنکه تک تک یک فرم را Print کنید و نام افراد را بنویسید از Mail Merge استفاده کنید  به طور کلی جهت ارسال هر متنی به افراد زیاد می توانید از این روش استفاده کنید، در اینجا مثال مشابهی وجود دارد جهت ارسال Email :

 

1. Sheet افراد خود را در یک Excel می آورید در نظر داشته باشید زمانی که می خواهید کار خود را با mail Merge آغاز کنید باید Sheet خود را ببندید.

email با استفاده از mail merge

2. برنامه word را باز کنید از میان Tab های بالای صفحه  Mailing را انتخاب کرده سپس بر روی Mail merge کلیک کنید.

email با استفاده از mail merge

3. بر روی step by step mail merge wizard کلیک کنید تا کار آغاز شود. (این قسمت در Panel mail merge قرار دارد)

email با استفاده از mail merge

4. در قسمت ظاهر شده سمت راست ، در قسمت قبل Letter را انتخاب کردیم در اینجا Email Message انتخاب شود.

email با استفاده از mail merge

5. بر روی Next  کلیک کنید تا به Step  بعدی بروید. (در قسمت پائین صفحه  Step 1 of 6 وجود دارد.)

email با استفاده از mail merge

6. در این مرحله در بخش Select Starting Document قسمت Use the current document را انتخاب کنید.

email با استفاده از mail merge

7. Step 2 of 6 ، بر روی Next: Select recipients" را انتخاب کنید.

8. بر روی Brows  کلیک کنید.

email با استفاده از mail merge

9. از روی پنل ظاهر شده Excel  خود را انتخاب نموده در پنچره ظاهر شده مطابق مطلب هفته گذشته sheet  مورد نظر خود را انتخاب کنید که در اینحا Sheet  اول است. در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

email با استفاده از mail mergeemail با استفاده از mail merge

10.  Display mail merge Dialing Box ظاهر می شود. نام و نام خانوادگی فرد و Email  او انتخاب شده است بر روی ok  کلیک کنید.

email با استفاده از mail merge

دقت کنید در این برنامه حتما بالای هر ستون Name , Surname ,  Email  را به نام انگلیسی تایپ کنید،  فارسی را تشخبص نمی دهد !!!

11. شما دوباره همان صفحه را می بینید که بر روی write your e-mail Message کلیک کنید.

email با استفاده از mail merge

12. انتخاب این مرحله شما Greeting line  است.

email با استفاده از mail merge

13. در این مرحله نوع نوشتار Email   را انتخاب می کنید، Greeting line  به معنای line سلام و احوال پرسی است، این نوشتار را با اولین نام موجود در لیست شما تست می کند.

مثلا  خانم مریم احمدی عزیز ،

یا خانم احمدی عزیز،

یا خانم احمدی،

سرکار خانم محترم، مریم احمدی نتیجه را پس از ok  کردن مطابق شکل مشاهده می کنید.

در صورتی که در قسمت 1 آنچه را که انتخاب کردید ندیدید بر روی match Filed  کلیک کنید

پس از ok کردن متن خود را تایپ کنید.

email با استفاده از mail mergeemail با استفاده از mail mergeemail با استفاده از mail merge

دقت کنید در این برنامه حتما بالای هر ستون Name , Surname ,  Email  را به نام انگلیسی تایپ کنید،  فارسی را تشخبص نمی دهد !!!

 

14. شما می توانید متن خود را پیش از ارسال مشاهده کنید سپس جهت تکمیل کار بر روی complete  کلیک کنید.

email با استفاده از mail merge

15. کلیک بر روی Election mail  شما را به مرحله آخر می رساند  در قسمت Subject Line شما عنوان Email خود را انتخاب کرده و Ok کنید کار تمام شد.

email با استفاده از mail mergeemail با استفاده از mail merge

16. توجه داشته باشید که هر کس مانند حالت Bcc تنها قادر است Email خود را مشاهده کند و افراد شرکت کننده از حضود افراد دیگر و Email  آدرس آنها مطلع نمی شوند.

email با استفاده از mail merge